Úvod Vodní technologie Trakce Osobnost Kontakt Odkazy a videa
  • Projekt Regtime
  • Projekt Terier
  • Projekt Bulterier
  • Trakce robotů
  • Těžba manganu



polotuhé zavěšení kol automobilů


Jedná se o koncepčně zcela nové nekonvenční zavěšení kol, využití se předpokládá zvláště pro terénní vozidla a vozidla pro volný čas.

Projekt není ukončen, kontinuálně probíhají další výzkumné a ověřovací práce.


Popis:

Polotuhé zavěšení. Konstrukční řešení, je charakteristické prostorovou nápravnicí, spojující spodní reakční čepy hlav protilehlých kol.

Nápravnice může být s výhodou tvarována v souladu s prostorovými dispozicemi pohonného agregátu.

Horní reakční čepy mohou být situovány na jednotkách MacPherson, příčných ramenech či příčných listových pružinách.

Nápravu lze jednoduše koncipovat i s úpravou pro změnu světlosti.


Inovační aspekty:

Toto zavěšení umožňuje skloubit vlastnosti tuhé nápravy i nezávislého víceprvkového zavěšení, při dosažení potřebné světlé výšky vozidla.


Hlavní výhody:

  • možnost využití větších zdvihů odpružení = světlost nápravy jako určující parametr terénního automobilu je srovnatelná s portálovou nápravou, či lichoběžníkovou nápravou s redukčním převodem
  • možnost mimořádně velké světlé výšky
  • celkově malá hmotnost i malá hmotnost neodpružených hmot a prostorová nenáročnost
  • přijatelné výrobní náklady
  • dosahované metacentrum vychází výše nežli u zavěšení McPherson
  • minimalizuje změnu rozchodu a odklonu kola při propérování
  • ve srovnání s nápravou Hummerů H1 s reduktory v kolech, dává předpoklad vyšší dynamiky (rychlosti) a odolnosti v terénu


Aktuální fáze vývoje:

  • ukončena průmyslová ochrana, patenty uděleny
  • disponujeme původním řešením, vedení nápravy potlačujícím příčné vlnění vozu při extrémním křížení náprav


Poznámky:

  • výzkum pokračuje
  • soukromý výzkum


Typ spolupráce

  • technická spolupráce
  • dohoda o společném podniku
  • licenční ujednání






Přední řiditelná náprava s originální tvarovanou nápravnicí, umožňující dosažení větší světlé výšky. Nápravnice (1) je odpružená vzhledem k rámu vozidla pružícími jednotkami (2) a příčně vedena ramenem (3). Kola jsou s ní spojena dolnímy klouby (4) a s rámem vozidla horním uložením (5) pružící jednotky.











Varianta téže nápravy, avšak s vysokou těhlicí (6) spojenou s rámem horním rozvidleným ramenem (7), a oddělenými průžícími jedntkami (8).